Joomla gallery extension by joomlashine.com
SprudnoPromo
rzecznik18.jpg
festr8.jpg
rz5m.jpg
rz13m.jpg
rz9m.jpg
niwniok5 2.jpg
dz. ed.12.jpg
rzecznik25.jpg
czyta5.jpg
Kontakt
ul. Szkolna 9
44-160 Rudno
Telefon: 32 230 34 60
Email: sprudno@gmail.com
Podstawa prawna:
♦ Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228 poz. 1487)
♦ Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. Nr 228 poz. 1490)
♦ Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach (Dz. U. Nr 228 poz. 1489)
♦ Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 228 poz. 1491)
♦ Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. Nr 228 poz. 1488)
♦ Rozporządzenie MEN z dnia 17grudnia 2010 r. w sprawie podstawowych warunków niezbędnych do realizacji przez szkoły i nauczycieli zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz programów nauczania (Dz. U. Nr 6 poz.23)
Zakres, w którym udzielamy uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej
dotyczy zatem trzech obszarów jego funkcjonowania:
- funkcjonowania percepcyjno – poznawczego,
- funkcjonowania zdrowotnego,
- funkcjonowania społecznego
● Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana i organizowana uczniom, którzy uczęszczają do przedszkoli, szkół i placówek, ich rodzicom i nauczycielom.
Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne.
● Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, które wynikają w szczególności:
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego, kontaktami środowiskowymi,
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą
● Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w:
- rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych,
- rozwiązywaniu umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów
● Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje dyrektor, udziela się jej uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom, pomocy tej udzielają:
- nauczyciele,
- wychowawcy grup wychowawczych,
- specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w szczególności psycholodzy, pedagodzy, logopedzi, doradcy zawodowi zwani „specjalistami”.
● Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej uczniom:
socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym,
5) zajęcia związane z wyborem kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniem kształcenia i kariery zawodowej – w przypadku uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych,
6) porady i konsultacje
● Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze oraz zajęcia specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć.
● Formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej udzielanej rodzicom uczniów i nauczycielom w przedszkolu, szkole i placówce:
- porady,
- konsultacje,
- warsztaty,
- szkolenia
● Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana z inicjatywy:
-ucznia,
- rodziców ucznia,
- nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem,
- poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej,
- asystenta edukacji romskiej,
-pomocy nauczyciela
Zespół do spraw planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniowi przedszkola, szkoły, placówki
►Składa się z nauczycieli oraz specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem.
►Zespół tworzy dyrektor niezwłocznie po:
- otrzymaniu orzeczenia lub opinii z PPP,
lub
- przekazaniu przez nauczyciela lub specjalistę informacji o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
►Ma wyznaczonego przez dyrektora koordynatora, jedna osoba może koordynować pracę kilku zespołów.
►Wykonuje n/w zadania:
● określa zalecane formy, sposoby i okresy udzielania uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, także z uwzględnieniem zaleceń zawartych w orzeczeniu lub opinii PPP,
Spotkania zespołu
- na wniosek dyrektora przedstawiciel PPP, w tym poradni specjalistycznej
- na wniosek rodzica ucznia – inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, logopeda lub inny specjalista.
Zadania dyrektora przedszkola, szkoły, placówki
Czynności koordynatora zespołu – propozycja
Etapy działań przedszkola, szkoły związane z udzielaniem uczniowi pomocy psychologiczno -pedagogicznej - lista kontrolna
1. Powołanie przez dyrektora zespołu do planowania i koordynowania udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej uczniowi niezwłocznie po:
- otrzymaniu orzeczenia lub opinii z PPP,
lub
- przekazaniu przez nauczyciela lub specjalistę informacji o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno- pedagogiczną.
2. Wyznaczenie przez dyrektora osoby koordynującej pracę zespołu.
3. Spotkanie zespołu w celu założenia karty indywidualnych potrzeb ucznia i ustalenia zakresu, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno – pedagogicznej, określenia zalecanych form, sposobów i okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, które są częścią karty.
4. Przekazanie dyrektorowi w/w zaleceń.
Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny (IPET) określa: